KIM JESTEŚMY  &  CO ROBIMY

ANKATA! SZKOŁA RYTMÓW ŚWIATA

Ankata to powstała w 2024 roku szkoła gry na bębnach, przestrzeń muzyki i rozwoju oraz miejsce spotkań w Warszawie. Odbywają się tu regularne zajęcia grupowe z gry na etnicznych instrumentach perkusyjnych oraz z białego śpiewu, a także lekcje indywidualne i różnorodne warsztaty muzyczne – stacjonarne i wyjazdowe.

Trzon naszej działalności stanowi nauczanie gry na afrykańskim bębnie djembe. Oprócz djembe, można (lub niedługo będzie można) zgłębić u nas tajniki gry również na takich bębnach jak dundun, congi, darabuka, bębnach obręczowych oraz innych bębnach afrykańskich.

Poniżej przedstawiamy wam naszych założycieli i instruktorów.

 

Anika Kamińska

ZAŁOŻYCIELKA ANKATY  •  DJEMBE  •  AFRO DANCE

Anice przyświeca przede wszystkim misja tworzenia przestrzeni dla dobrego samopoczucia wśród ludzi oraz przyjaznej społeczności, a bębny i rytm są ku temu środkiem i nośnikiem.

Pasjonatka muzyki afrykańskiej. Uczy gry na bębnach od 2015 roku. Jej fascynacja bębnami zaczęła się pod koniec szkoły średniej. Naukę gry na congach rozpoczęła w tracie trwania studiów archeologicznych, które obfitowały w podróże. Pierwszą podróż połączoną z nauką gry na congach i bata odbyła na Kubę w 2014 roku. Na przedmieściach Havany pracowała z legendarnym muzycznym klanem Los Chinitos. W kolejnych latach poszukiwania muzyczne doprowadziły ją wreszcie do djembe i do Afryki. Odwiedziła Mali, Burkina Faso i Gwineę, gdzie pobierała lekcje djembe i tańca afrykańskiego od wielu znakomitych artystów afrykańskich.

Anika jest założycielem, muzykiem i managerem w zespole Moribaya. Żywo angażuje się w popularyzację perkusyjnej muzyki zachodnioafrykańskiej w Polsce jak i promowanie kultury grania na bębnach.

Jest współorganizatorką festiwalu Around The Rhythm Festival, oraz prowadzi warsztaty na wielu festiwalach w całej Polsce i za granicą. Pasjonuje się szeroko pojętą muzyką tradycyjną świata. Gra w zespole worldmusic Madrugada Sombra. Jest również nauczycielką tradycyjnego tańca zachodnioafrykańskiego.

Paul Grocott

DJEMBE  •  DUNDUN  •  CONGA  •  BALAFON  •  KRIN  •  NGONI

Mieszka w Warszawie, ale pochodzi z Perth w Australii. Paul podróżował po całym świecie w poszukiwaniu przygód, ostatecznie osiedlając się w Europie Środkowej, gdzie swoją pracą przyczynia się do rozwoju stale powiększającej się społeczności entuzjastów djembe.

Od 2002 roku pasja do gry na instrumentach perkusyjnych była dużą częścią życia Paula, w mniejszym lub większym stopniu determinując destynacje jego podróży. Po rozpoczęciu gry na djembe Paul dwukrotnie odwiedził Burkina Faso i Gwineę, a także raz Mali i Ghanę, zwykle na 2 lub 3 miesiące, studiując muzykę i tradycje Afryki Zachodniej z legendami takimi jak Koungbana Konde, Bolokada Konde, Tonton Sylla , Bassidi Kone, Karim Coulibaly, Petit Adama DIarra, Makan Kone, Issouf Coulibaly, Kalifa Kone, Hamed Keita, lista jest długa.

Paul jest znakomitym djembefola i żywą skarbniacą wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat rytmów afrykańskich granych na djembe, dundun, balafon, krin i ngoni. Gra w grupie Moribaya, gdzie jest głównym kompozytorem i aranżerem 3 albumów studyjnych, a także instrumentalistą grającym na balafonie Mande i Bobo oraz na djembe.

MARGARITA UDOVICHENKO

ŚPIEW BIAŁY  •  ŚPIEW TRADYCYJNY

Margarita 'Rita’ Udovichenko to absolwentka Uniwersytetu sztuki w Charkowie, który ukończyła na wydziale Aktorstwa teatru Lalek. Po studiach przez 3 lata śpiewała w laboratorium śpiewu ludowego Wsia Naderzda. Poza laboratorium jako wokalistka pracowała między innymi w teatrach takich, jak: De Facto (Ukraina) Żywyj teatr (Ukraina) oraz Teatr Brama (Polska).

W 2018 roku była organizatorem Projektu „Pieśń Wędrująca” (Warszawa), który był zrealizowany pod patronatem i wsparciem Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej oraz Bemowskiego Centrum Kultury. Obecnie Margarita jest wokalistką w kilku zespołach muzycznych poruszających się w gatunkach etno i world music: Moribaya, Sumana i Kukawica. Jest współtwórczynią projektu muzycznego Rita & Ritchie. Prowadzi chór pieśni tradycyjnych Korinia.

Margarita za główne punkty zainteresowania obrała sobie prace z głosem naturalnym, techniki śpiewu tradycyjnego i białego. Śpiewa różne pieśni z całego świata. Śpiewając poszukuje nie tylko dobrego brzmienia, ale również poszukuje dialogu między ludźmi.