O BĘBNACH
Jak świat długi i szeroki ludzie w tradycjach całego świata grali i grają do dziś na bębnach (membrafonach). Bębny te na ogół wywodzą się z muzyki tradycyjnej i przybierają najróżniejsze formy i rozmiary. Są bębny dwumembranowe i jednomembranowe, są bębny obręczowe, bębny w kształcie beczek, kielichów, walców i drewniane skrzynki (cajon). Towarzyszą im nie raz małe instrumenty perkusyjne, takie jak różnego rodzaju grzechotki, dzwonki, pocieraczki i szuraczki.
W Polsce gra się na bębnie polskim i barabanie, w Indiach na bębnach tabla, dholak, w Ameryce środkowej na bongosach, conga i Tambore, w Bułgarii i Turcji gra się na bębnie Davul, w Turcji, Tunezji i Egipcie na darabuce, na bliskim wschodzie na bendir, tar i daf, w Brazylijskiej Sambie gra się na surdo, keixa, timbal i innych. To tylko część najpopularniejszych form bębnów, istnieje ich o wiele więcej. Bębny tradycyjnie wykonywane były z drewna lub gliny oraz ze skóry zwierząt. Na większości gra bębnów się rękami, a na niektórych ręką i pałką, lub witką i pałką.
Poniżej znajdziesz informacje na temat bębnów, których dotyczą nasze kursy regularne, a także tematyczne warsztaty jednorazowe.
DJEMBE
Djembe to instrument solowy, o głośnym, wysokim dźwięku, mówiący rytmicznym językiem, tożsamym z językiem mówionym. Bęben ten wypowiada frazy, które ozdabiają rytm niczym wzorzyste ornamenty. W tym artykule znajdziesz wszystko, co powinieneś wiedzieć na początek przygody z graniem na djembe.
DUNDUN
Bębny dundun (zwłaszcza doundounba) są często określane jako „serce” rytmu. To właśnie one najczęściej generują fundament rytmiczny, który jest tak charakterystyczny dla wielu afrykańskich kompozycji muzycznych. Pierwotnie były one wykorzystywane do grania na festiwalach, ceremoniach i świętach wioskowych – głównie do tańca.
CONGA
Kubańskie conga należą do jednych z najpopularniejszych na świecie rodzajów bębnów ręcznych. Ich korzeni należy doszukiwać się jednak nie na Kubie, a w Afryce. Technika gry na congach jest, w porównaniu z innymi bębnami, stosunkowo bogata w uderzenia, które generują dźwięki o różnorodnych barwach.
Frame drum
Bębny obręczowe występują tradycyjnie w wielu rejonach świata, nawet w Polsce – tzw. bęben polski. W kulturze Bliskiego Wschodu pojawia się bęben Tof Mariam, a kawałek dalej w kierunku Azji Zachodniej – bęben Daf. W Maroku z kolei bardzo popularny jest aktualnie Bendir. Przeczytaj o bębnach obręczowych.
Darbuka
Darabuka – nazywana także durbakee, dumbec lub dumbelek – to bęben kielichowy używany głównie w muzyce Bliskiego Wschodu. Podczas gry darbuka jest trzymana oburącz w pozycji poziomej pod pachą. Kształt bębna, przypominający klepsydrę lub kielich, ma za zadanie ułatwić odpowiednie jego trzymanie.
Krin
Krin, zwany także Kolokolo, to wykonany z jednego kawałka drewna bęben szczelinowy. Jego korpus to kawałek drewna z wydłubanym pudłem rezonansowym. Trzy szczeliny tworzą dwie oddzielone klepki, będące powierzchniami grającymi instrumentu. Na Krinie gra się pałkami z twardego, suchego drewna.
Prowadzimy regularne warsztaty bębniarskie w Warszawie! Do grup można dołączyć w dowolnym momencie, należy jedynie wybrać odpowiedni poziom oraz najbardziej pasujące terminy i zapisać się na wybrane zajęcia!